Svar: Vil ikke spise hverken skemad eller BLW - kun bryst

23. december 2018

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev :) Tak for din fine beskrivelse og alle dine tanker - og tak for beskrivelsen af jeres dagsrytme...

Der er ingen tvivl om, at jeres datter får alt for meget bryst - og det er naturligt med til at fjerne hendes lyst til og behov for anden mad. Derfor er det meget vigtigt, at du skærer ned for antallet af amninger - også selvom hun tydeligt virker søgende og du ikke er i tvivl om, at det er brystet hun vil have.

Det er vigtigt, at du kommer væk fra tankegangen om, at når hun ikke spiser noget, så må hun ammes, så hun får noget... Hvis du tænker sådan - hvilket jeg sagtens kan forstå - så giver dette hende ikke appetit og lyst til anden mad, og så kommer I ikke rigtig videre. Amningen lyder til at køre rigtig godt, og hun lyder til at være en rigtig brystglad pige - og det er i princippet rigtig godt, at du har ammet hende så meget, for det er faktisk med til at styrke hendes kæbemuskulatur og gøre hende i stand til at spise fastere føde.. men nu skal mælkeindtaget skrues ned :)

Det vil ofte være passende med 5-6 amninger med den alder jeres datter har nu, og når hun bliver 7 måneder vil 4 amninger i døgnet kunne dække hendes behov. De fire amninger anbefaler jeg ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at når hun bliver 7 måneder, så skal amningerne formiddag og eftermiddag fjernes og i stedet erstattes af mellemmåltider og vand af kop.

Lige nu må du gerne amme hende formiddag og eftermiddag, men det er vigtigt, at du forsøger at skabe en rytme, hvor hun tilbydes skemad og mad i hånden, når hun vågner - og tilbydes vand af kop - og først ammes, før hun puttes. Når jeg læser din plan og rytme for dagen, så ammes hun f.eks. to gange om morgenen - både efter morgenmaden og før hun puttes til formiddagslur - og det samme sker til frokost - hun ammes efter frokost og igen før hun puttes til middagslur.. her skal fjernes to amninger og stille og roligt skal amningerne om formiddagen som sagt helt væk - netop for at give plads til et mellemmåltid og frokost... :) Ser jeg på antallet af amninger, som du skitserer, så når hun ofte op på 11 amninger i døgnet, og dermed fylder mælken naturligt alt for meget :)

Jeg vil anbefale, at I forsøger at skabe en nogenlunde fast dagsrytme og forsøger at holde nogenlunde faste rutiner omkring spisning. Jo mere faste spisetider og jo mere ens rutinerne er, jo mere parat vil jeres datter være, når det er spisetid :)

Det lyder som om, at du laver rigtig lækker mad - bliv endelig ved med det, og lad også jeres datter smage julemaden. Hun må f.eks. gerne få kartofler (moset) med lidt fint hakket flæskesteg... :)

Start gerne hvert måltid med at sætte hende i den høje stol, tilbyd hende mad i hånden, som hun selv kan sidde og gumle på - hvis hun lige nu ikke vil bruge skeen, så lav en agurkeske (skær en ske ud af en agurk) eller brug ristede rugbrødsbjælker eller lignende som ske til grød... Lad hende starte med at sidde og gumle, smage, gnaske - og følg så efter med grød og mos.

Det kan være en god idé, at I tilbyder jeres datter mad lidt før i selv spiser, fordi det giver dig mulighed for at hjælpe hende med at holde koncentrationen omkring maden. Sæt hende i den høje stol foran dig, hold skålen med mad i den ene hånd og skeen i den anden, fang hendes opmærksomhed og brug din mimik og dine lyde. Hun skal spejle sig i dit ansigt, så lad være med at lægge bånd på dig selv, men prøv at åbne munden, så hun også gør det og så ind med skeen. "Hej skatterpige, mmm, mam mam mam, mmm dejligt ...

Annonce

... mad" - åbne munden, ind med skeen, synke - og igen "mmm, mam mam" - åbne munden, ind med skeen, synke. Sådan bliver du ved i en lind strøm.

Når hun bliver fanget af noget, så vis hende at du hører det, giv hende den pause, giv hende lidt at drikke og fang hendes opmærksomhed igen "hov, ja der var lige en bil uden på vejen, brr sagde den", "skal du have lidt vand, det var godt", "er du klar igen, skat, se her, mmm mam mam" - åbne munden, ind med skeen... hele tiden hjælpe hende til at holde fokus om det, det drejer sig om, nemligt at spise.

Det betyder ikke noget lige nu, hvor meget hun spiser - et par skefulde er bedre end ingenting og fokus er rytmen omkring det at spise. Hvis hun får et par skefulde, lidt brødskorper eller lignende i hånden og så får en god oplevelser og rutine omkring det at spise, så er I godt på vej. Og så skal mælken skæres ned ...

Lad hende også meget gerne sidde med ved bordet, når I spiser, så hun også der sidder med lidt mad, får lov til at smage, gumle, sutte osv. og også gerne smage fra jeres tallerken - så det at spise bliver noget fælles og så hun igen kan spejle sig i jer. Og lad hende så komme ned på gulvet og lege, tumle og bruge sig selv, når hun ikke kan koncentrere sig mere ved bordet :)

Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre. Forsøg så vidt muligt at undgå, at hun ligger med brystet i munden fra kl 04.30-06.30 - hun ammes og sover videre uden mulighed for at ligge og hyggesutte i længere tid. Der skal være tale om et reelt måltid - hvilket der måske også er, men vil lige nævne det :)

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop. (evt. starte med bløde frugtbåde i hånden)

Formiddag 9: Friske bløde frugtbåde i hånden og du følger efter med lidt frugtmos og vand af kop.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Ammes fra et bryst og puttes til formiddagslur (denne amning trappes ud i 7 måneders alderen)

Frokost 12: Ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være hjemmelavet eller det kan være en middagsret fra glas, som passer til hendes alder. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ca kl 14.... Hvis hun før puttetidspunktet her virker brystsøgende og dermed tørstig, så tilbyd hende lidt vand og lidt mad i hånden at gumle på selv....

Eftermiddag 16: Frisk blød frugt i hånden og tilbydes lidt nu lidt frugtmos og vand af kop. Fra 7 måneders alderen gives et større mellemmåltid her - f.eks. flerkornsgrød med frugtmos som topping, vand af kop. Og amningen trappes ud...

Aften 18: Grøntagsmos med kød eller fisk, og suppleres også her med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen og lignende. Udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. Vand af kop. Når og hvis hun en halvt til en time efter aftensmad virker brystsøgende, så tilbyd mad i hånden og vand af kop igen...

Ammes, skiftes, ammes og puttes til natten ca 19.30...

Sen aften 23-24: Ammes og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.

Jeg er helt med på, at det kan være rigtig svært at få skruet amningerne ned, især når hun er så bevidst som hun er, og du tydeligt kan fornemme, at det netop er brystet, som hun signalerer behov for - det er naturligt svært at sige nej, når du slet ikke er i tvivl om, hvad det er hun vil... Men du er nødt til at forsøge og aflede hende med leg, underholdning, mad i hånden, vand af kop....

Jeg håber, at ovenstående hjælper jer lidt videre - rigtig god jul til jeres lille familie - og rigtig god appetit fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.